بعد دهس شاب.. "الجنايات المصرية" تحكم بالإدانة على عصام صاصا

أصدرت محكمة جنايات الجيزة، الأحد، حكماً بحبس مؤدي المهرجانات المصري عصام صاصا، 6 أشهر مع الشغل، وانقضاء الدعوى بالتصالح في واقعة دهس شاب خلال قيادته السيارة تحت تأثير المخدر وحيازة مواد مخدرة بقصد التعاطي.

وتعود الواقعة إلى مايو (أيار) الماضي، حينما وجهت السلطات المصرية اتهامات لـ صاصا بدهس شاب على الطريق السريع بمحافظة الجيزة، مما تسبب في وفاته.
وأخلت النيابة العامة المصرية سبيله عقب التصالح مع أسرة المتوفى مع عرض مغني المهرجانات على الطب الشرعي؛ لبيان ما إذا كان متعاطيا للمواد المخدرة أو الكحوليات من عدمه أثناء قيادته السيارة.

مراحل القضية
قبل أيام، أحالت النيابة، عصام طه طلعت الشهير بعصام صاصا (24 عاماً) طالب ومطرب، إلى المحكمة بعد ثبوت تعاطيه المواد المُخدرة، حيث ثبت من تقرير المعمل الكيميائي أن العينات المرسلة من دم وبول عصام صاصا تحتوي على أحد نواتج الحشيش والترامادول والأمفيتامين والميثامفيتامين أحد مشتقات الفينيثيل أمين، وهي من المواد المدرجة بالجدول الأول من جداول قانون المخدرات.

وتشير نتائج التحليلات إلى قيادته السيارة تحت تأثير المُخدر، ما يثبت قتله للمواطن أحمد مفتاح، وكان ذلك ناشئا عن إهماله ورعونته وعدم احترازه بأن قاد سيارته حال تعاطي لجوهر المخدر فاصطدم بالمجني عليه، محدثا إصابته التي أودت بحياته على النحو المبين بالتحقيقات.

وقبل يوم واحد من القبض عليه، نشر صاصا، مقطع فيديو، على حساباته على منصات التواصل الاجتماعي، يشير خلاله إلى قرب القبض عليه، ويتحدث عن تفاصيل الواقعة التي تسببت في دهس أحد المصريين.
وقال صاصا خلال الفيديو: "أنا عايز أفهم الناس إيه اللي حصل معايا بالظبط وإيه اللي أنا فيه لأن الناس مش فاهمة حاجة وبتدخل تقول كلام محصلش".


وأضاف: "أنا كنت راجع من شغلي ورايح أجيب ابني عشان هعمل عقيقة أفرح بيه، وأنا راجع في نص الطريق الدائري في بنزينة هناك وفي طلعة أكتوبر، وأنا ماسك نص الدائري عشان دا طريقي، الله يرحمه ويحسن إليه وينور له قبره ويبارك في عياله أنا مخبطوش من الرصيف زي ما الناس بتقول".

وتابع: "مش همشي أخبط في الرصيف.. الخبطة على الشمال مش اليمين، وفي راجل ربنا بعته ليا لا يعرفني ولا أعرفه طلع حكى نفس الكلام اللي أنا بقوله.. ربنا يعلم أنا كنت حاسس بإيه ساعتها وعملت إيه لأجل الناس دي".